RIAK adalah SYIRIK KECIL

Tahun baru, cuaca baru ..
Ritu hujan, sekarang panas terik ..
Siapa kita nk complain-complain haa ??

Allah swt sentiasa sayangkan kita taw tak ?
Dalam panas terik tu Dia bagi kita angin yang sgt Indah pada aku .. Subhanallah !

Dulu jemur kain "alaaa, cmne nk kering ni japg msty hujan" 
Malam-malam "aduhh, sejukk sgt laa mlm-mlm cmni"
Sekarang jemur kain "aish! besh ni jemur kain pnas-pnas tp alaa angin kuat terbang abis la kain"
Siang-siang/malam-malam "aduhh, panasnyaaa... dahaganyaa... nk tdo pon xbley ni"

Manusia@HAMBA ALLAH SELALU SUSAH NK BERSYUKUR !
YaAllah, ampunkan kami YaAllah kdg2 kami lalai sgt...

Aku tahu setiap yang Engkau berikan ini pasti ada hikmah/sebabnya.
HANYA ENGKAU MAHA MENGETAHUI
KAMI SEBAGAI HAMBA-MU HANYA PERLU BERSYUKUR :)


Sekarang aku ke ofis perlu meredah panas yang amat terik mahupun awal pagi.. Apatah lg tghri...
Payung tdk memberi apa-apa erti berbanding kuasaNya..
Sekarang Engkau kurniakan aku kulit yang bertambah gelap...
Aku tetap bersyukur, sebab siapa aku nk complain-complain kan ?
Sedangkan segala anggotaku ini Milik Engkau, yang Engkau berikan kpdku utk dipinjam..
Jadi kenapa pula aku nak mempertikaikannya, sedangkan itu Milik-Mu..
Dan Engkau ada hak ke atasnya 100%

Kulit Isi Tulang Kuku Hati Jantung Usus Hempedu Ginjal Otak Mata Hidung Telinga Mulut Kerongkong Rambut dan segala-galanya yang ada pada diri ku ini adalah 100% Milik Allah swt
Jangan terlalu berbangga dgn kulit yang gebu putih cantik menawan tubuh badan yang menarik mata yang cantik dan segala-galanya lah..
Kerana itu semua Allah swt bg pinjam kepada kita..
Jangan terlalu lalai dan alpa berkenaan itu.

Kadang-kadang kita tak sedar yang kita sedang melakukan syirik kecil iaitu RIAK ! 
Lihat hadis di bawah .. huhu
"Sesungguhnya yang paling ditakutkan daripada apa yang aku takutkan menimpa kalian adalah asy syirkul ashghar (syirik kecil).

Sahabat bertanya: "Apakah dimaksudkan syirik kecil itu?

Baginda menjawab: Riak."

(Hadis riwayat Imam Ahmad dan Baihaqi) 
P/s : aku bersyukur padaMu YaAllah atas setiap kurniaMu kpdku

Ulasan

Catatan Popular