MUHASABAH DIRI :')

Sebelum kita terkejar2 lelaki yang soleh, suami yang soleh, perbaikilah diri kita dahulu.. sudah cukup SOLEHAH kah kita? sudah cukupkah amalan kita didunia? tak perlulah kita terlalu taksub dengan cinta manusia. Cinta Allah kekal abadi.. Andai ada jodoh pasti akan tiba juga pada masanya nanti.. 

Jodoh perlu berusaha? Usaha itu sbnrnya bermksud... dktkn diri dgn kekasih kita iaitu Allah swt... ramai skrg yg slh konsep 'USAHA' itu... Nauzubillah.... mana thu dh mmg dtkdirkn kita meninggal sebelum berkhwin.. jd apa bekalan kita? sdgkn kita asyk pk cinta manusia dan dunia yg smntara ni.. Astaghfirullahala'zim...... Di Syurga nnty kita semua da psangn msing2... jd skrg kita perlu merebut Syurga bkn merebut2 cinta manusia yg belum halal... wallahualam :')

Carilah ilmu sebanyak mungkin seolah2 kita akan hidup seribu tahun lagi tetapi beribadatlah kepada Allah seolah2 kita akan mati esok hari. Yakinlah bahawa mati itu pasti. nak kah kita mati dalam keadaan banyak dosa?

Tak terfikirkah kita azab yang bakal diterima? tak terfikirkah kita dunia ni sementara sahaja? tak mahukah kita masuk Syurga Allah yang indah itu? Cukup2lah kita sibuk dengan hal dunia yang sementara ini. Sama-samalah kita perbaiki diri kita..  


Kita nak hijab diri kita dengan tudung memang mudah, tetapi nak hijabkan hati kita cukup susah kan? Cubalah.. cuba cuba cuba dan cuba.. Pedulikan apa yang orang cakap, ambilkiralah pandangan Allah dan jangan malu pada manusia untuk berubah tetapi malulah pada Allah s.w.t dan RasulNya.. paksa diri kita buat perkara2 yang wajib dulu.. sempurnakan solat dan tutup aurat, paksa diri istiqamah buat kebaikan, banyakkan solat taubat.. selalulah ingat pada kematian.. perkara yang dibiasakan akan menimbulkan keihklasan dikemudiaan hari. Allah maha mengetahui dan janji Allah itu pasti. InsyaAllah Allah akan beri hidayah pada kita... Hidayah perlu dicari! jangan kita sibuk mencari jodoh tapi hidayah kita tak cari! Nauzubillah min zalik.. 

Ya Allah Ya Tuhanku, Kau lindungilah aku dari perkara-perkara yang melalaikanku Ya Allah.. lembutkanlah hatiku ini Ya Allah..

Wanita solehah sentiasa bersedia berjumpa dgn sahabat teragung iaitu KEMATIAN.. Senang untuk menjadi solehah, tetapi kita sering menjadikannya SUSAH! Ramai yang bijak, tetapi tak ramai yg SOLEHAH!

Ya Allah, Engkau permudahkanlah, Engkau tetapkanlah imanku di atas jalan agamaMu.. jauhkanlah aku dri sifat2 yg akan membinasakanku dlm nerakaMu.. Amin..

Tetapkanlah matlamat SYURGA dlm hati kita.. cuba cuba cuba!!!

Peringatan untuk diri sendiri dan sahabat yang disayangi.. learn to be a gud muslim or muslimah..

(suke sgt bb lisa ni tmn kte solat, so rini biar die 'bertelekung' plak..hehe) *maklongggg maklonggg, tak selese r.... mnje btol, eget pp diee ! grrrrr :@*

Ulasan

DLa AMaya berkata…
syukran jazilan ya ukhti :')

Catatan Popular