Kawen muda? ^_^


بسم الله الرحمن الرحيم 

 Assalamualaikum

Kawen muda memang tak salah tapi yang perlu di utamakan adalah

DARI ASPEK TANGGUNGJAWAB DAN CABARAN
ALAM RUMAHTANGGA..

Mampu atau Tidak..

Pada saya ujian itu INDAH Tanggungjawab dan cabaran pula mendewasakan kita.. 

Begitulah senandung kehidupan. Hidup kita perlukan pasangan. Tapi bukan yang haram! Saya tegaskan sekali lagi bukan yang HARAM? Apa yang dimaksudkan dengan haram itu ialah, hubungan yang dijalin tanpa ikatan pernikahan. Bagaimana pula dengan status pertunangan? Ya. Ia masih lagi haram. Haram untuk kita bersentuhan! Ramai di antara kita yang keliru bahawa apabila sudah mengikat tali pertunangan boleh menyentuh itu dan ini. Touch n goBagi yang sudah terlanjur melakukannya kembalilah ke pangkal jalan. Sabarlah dalam bersabar. Apabila ia halal buat kita nanti. Buatlah apa sahaja yang kita inginkan.

Sebagaimana maksud firman Allah ~ "Isteri kamu adalah ladang-ladang kamu, oleh itu datangilah ladang tersebut sesuka hati kamu" Al-Baqarah, 223~

Andai apa yang ditakdirkan itu tidak menepati cita rasanya, jadikanlah ia sebagai ujian dan tanggungjawab. Di dalam perkahwinan, kita bukan mencari bahagia tetapi kita membawa bahagia itu bersama dengan kita! Saya tertarik dengan kata-kata tokoh terkenal di tanah air kita menurut beliau di dalam perkahwinan nanti ada tiga tahap untuk kita mengenal pasangan kita tahap yang pertama siapa dia sebelum kita berkahwin dengannya, tahap yang kedua siapa dia ketika berkahwin dengan kita dan tahap ketiga bagaimana keadaan dia apabila sudah berkahwin dengan kita.

Hidup dengan berpadu hati pasti akan menghasilkan sebuah ikatan kehidupan yang suci!

p/s: amalkan ayat di bawah tiap-tiap pg.. tiup 7 kali pastu sapu kt muka sambil zikir Ya Wadud 3 kali ^_^
Firman Allah S.W.T.

"Maha suci Allah yang menjadikan kejadian semua berpasangan dari sesuatu yang tumbuh di bumi, dari mereka (manusia) dan dari sesuatu yang mereka tiada mengetahui."

(Yaasin: 36)

Bila selepas solat / solat sunat istikharah  berdoalah dengan penuh tawaduk, kusyuk dan rendah diri mohon "Ya Allah, jika Si .... (sebut nama) adalah yang terbaik buat diriku, yang boleh membawa aku mencapai redhaNya dan berjaya bersama-sama dia ke JannahNya maka Engkau satukanlah kami. Dan jika dia bukan yg terbaek buatku, Engkau berikan dia taufiq dan hidayah kpdNya dan sesungguhnya itu juga ujian buat diriku ini. Agar dia dapat menjadi pemimpin buat keluarga kami" Amin ya rabbal 'alamin *insyaAllah

Allah Maha Berkuasa maka Dia boleh mengubah seseorg itu drp jahat > baek dlm sekelip mata. MasyaAllah...

Mempunyai anak dan degil/kurang elok kelakunya. Jgn salahkan anak itu tapi tengok diri kita kembali apa yg telah kita lakukan? Kita mengandung org lain dpt khatam al-quran berkali2, kita?? Sket2 hormon xlarat.. Tak berzikir, tido saja.. Sket2 hormon xlarat.. Maka dapatlah hasilkan. Nauzubillah..

Ya Allah, jadikan lah aku seorg ibu yang dapat mendidik/menjaga zuriatku ketika mereka masih dalam rahimku lagi dgn Ilmu Mu Ya Rabb.. Amin ya rabbal 'alamin

Ok, ni saya curik dari Fb Kak Syuhada (pnjam ya kak), kebetulan Abg Fahin ni kawan baek mmber saya. Mula terkejut jgk dia masuk Imam Muda. Hehe

awak, saya nak keluarga kita bahagia mcm ni, tgk tu nnty anak kita pon pakai tdung cmtu taw.. subhanallah, bila la kan awk kan? hehe :')

 eh, awk ada kmpg x wahai dear zauj ku? nak amek gmbr dlm sawah padi cmni jgk. ciptaan Allah yg paling tenang, hijauuu ja :')

awk, nnty anak kita msty sama naek nak ngaji dgn kita jgk kan? hehe :') 

 haaa, nnty kita beli alif baa taa cmni jgk taw.. bg cerah sket mata baby kita tgk kalimah suci ni :')

pastu nak bercuti tepi pantai cmni jgk. msty besh. kalo awk nk thu saya jarang sgtttt pergi bercuti cmni. jadi yg sy impikan adalah dpt pergi dgn awk / + anak-anak kita.. eh cm ramai ja anak kan :'D
awk tgk ni, panas2 pon dia mampu bertdung kan.  subhanallah
"baby, meh ummi pakaikan tdung, kita pompuan kena ttup aurat taw, baby bljr dri skrg eih?"
*dh berangan pulakkk =.='

alolo, comeynya.. "abi abi, jgn la cita psl baby.. baby malu la abi..." hehe
[nnty kalo kita ada anak kan, awk jd 'abi' sy jd 'ummi']
ok x? suke x? hehe :')

Ingatlah setiap perbuatan kita memberi efek pada masa depan. Maka hiasilah diri dengan Ilmu Allah dan Iman yang kukuh agar lebih bahagia hingga ke JannahNya dan mencapai RedhaNya. Amin

p/s: perkongsian dari Ikim FM dan di Edit oleh saya sedikit sebyk.. doakan saya juga agar bertemu jodoh yang dapat membantu saya meraih RedhaNya ya sahabat.. syukran jazilan :')

haaa, ni awk dgn sy + anak-anak kita nnty... cuwet kan... aummm! ngeee :')

InsyaAllah, amin ya rabbal 'alamin

والسلام 

The Beauty of Islam.
Lets Mengislahkan Diri =)
#Subhanallah, Alhamdulillah, Laillahaillallah, Allahukbar, Astaghfirullahal`azim ♥

Ulasan

Tanpa Nama berkata…
Duit ader boleh la kawen.. allah seksa sy mcm nie tk de duit nk kawen mcm maner? Seronok la dpt suami kaya, kalo dpt org miskin mcm aku ingt hepi² jer ker nk blog mcm nie... haha
DLa AMaya berkata…
Assalamualaikum... Hehe kaya miskin bukan penghalang, insyaAllah Allah ada memberi rezeki dan nikmat pd kita tanpa hisap.. bersyukur seadanya insyaAllah Allah ada membantu :')

Hehe semoga Allah redha..
|Mari menjadi hamba |

Catatan Popular