Perbezaan antara 'InsyaAllah' dgn 'IN SYAA ALLAH'

بسم الله الرحمن الرحيم 

 Assalamualaikum

Saudara dan saudari yang dirahmati Allah سبحانه وتعالى, seringkali kita menyebut Insya-Allah dalam kehidupan harian kita malah ianya sudah pun dilagukan seperti yang dinyanyikan oleh Maher Zain.
Menyebut Insya-Allah memang dituntut oleh Islam terutama apabila kita ingin atau berhasrat melakukan sesuatu yang belum pasti berlaku melainkan dengan izin Allah. Allah berfirman dalam Al-Quran, ayat 23-24 dalam surah Al-Kahfi  :
وَلاَ تَقُولَنَّ لِشَيْءٍ إِنِّي فَاعِلٌ ذَلِكَ غَداً {23} إِلاَّ أَن يَشَاءَ اللَّهُ
Maksudnya "Dan janganlah engkau berkata mengenai sesuatu (yang hendak dikerjakan): "Bahawa aku akan lakukan yang demikian itu, kemudian nanti". Melainkan (hendaklah disertakan dengan berkata): "Insya Allah".
Para mufassirin berkata, tatkala orang Yahudi bertanyakan Nabi -صلى الله عليه وآله وسلم - tentang roh, Ashabul Kahfi dan Dzul Qarnain, Nabi - صلى الله عليه وآله وسلم - menjawab kepada mereka "Saya akan beritahu kamu semua esok", Nabi -صلى الله عليه وآله وسلم - tidak menyebut Insya-Allah. Lalu wahyu tertahan daripada turun selama 15 hari lamanya . Kemudian Allah menurunkan ayat ini menyuruh baginda - صلى الله عليه وآله وسلم - dengan menambah istisnaa (pengecualian) dengan menggunakan "dengan kehendak Allah". Jadi, jika seseorang berkata: aku akan lakukan yang demikian itu kemudian nanti, maka sebutlah Insya-Allah. [rujukan: فتح القدير الجامع بين فني الرواية والدراي & تفسير القرطبي]
Daripada ayat di atas jelas menunjukkan kepentingan penggunaan Insya Allah dalam pembicaraan seorang muslim pada setiap masa. 
Fokus utama yang saya ingin bicarakan di sini ialah bagaimana untuk menulis "Insya Allah" dengan cara yang betul dalam tulisan Arab. Ini kerana, ada yang menulisnya sebagai إنشاء الله, dan ada yang menulis dengan إن شاء الله. Jadi, mana satukah yang tepat ejaannya?
Dalam kitab شذور الذهب karangan Ibnu Hashim ada menyebutkan bahawa makna kata kerja إنشاء  yang menjadi asas penulisan إنشاء الله ialah "mengadakan/mewujudkan/mencipta" sebagaimana firman Allah dalam surah Al-Waqi'ah, ayat 35:
 إِنَّـآ أَنشَأنَهُنَّ إِنشَـآءً 
Maksudnya  "Sesungguhnya Kami telah menciptakan isteri-isteri mereka dengan ciptaan istimewa".
Jadi, jika kita menulis Insya-Allah dalam tulisan Arab sebagai إنشاء الله, maka ia memberi maksud "menjadikan Allah", - Maha Suci Allah daripada bersifat demikian - dan ini adalah salah sama sekali, kerana Allah tiada makhluk yang menjadikanNya. Ia bersifat Azali, Qidam, Baqa'.
Jika demikian, maka tulislah Insya-Allah itu dengan إن شاء الله, bukannya إنشاء الله .

Lafaz إن شاء الله  memberi pengertian kemahuan Allah. Dalam kitab Mu'jam Lisaan al-Arab (معجم لسان العرب), makna kata kerja شــاء ialah "mahu/kehendak". Jadi, apabila kita menulis إن شاء الله, seolah-olah kita berkata "dengan kehendak/keinginan Allah kami berbuat sekian..sekian.." Firman Allah Taala dalam surah al-Insan, ayat 30:
 وَمَا تَـشَـآءُونَ إِلا أَنْ يَـشَـآءَ اللهُ 
Mafhumnya: "Dan tiadalah kamu berkemahuan (melakukan sesuatu perkara) melainkan dengan cara yang dikehendaki Allah..."
Kesimpulannya, terdapat perbezaan yang ketara daripada segi makna antara perkataan إن شاء الله  dan إنشاء الله . Oleh itu, hendaklah kita melazimi penulisan Insya-Allah dalam bahasa Arab itu dengan ejaan إن شاء الله . Kalimah إن شاء الله bermaksud "jika Allah kehendaki" atau biasa diterjemahkan sebagai "jika Allah izinkan". Terjemahan secara terperincinya ialah:
إن  = Jika
شاء  = mahu/kehendaki/ingin - (ini adalah kata kerja)
الله = Allah 
Sekian. Mudah-mudahan bermanfaat.

Wallahualam bissawab.. :')


Update (27/11/2012):

Dari twitter shamril salleh (sham kamikaze)


Wallahualam  bissawab... Sesungguhnya yang buruk datang dari saya dan yang baik dari Allah s.w.t... Maafkan atas kekhilafan yang dtg dari saya...  :')  
والسلام 

The Beauty of Islam.
Lets Mengislahkan Diri =)
#Subhanallah, Alhamdulillah, Laillahaillallah, Allahukbar, Astaghfirullahal`azim ♥

Ulasan

elin.shazlin berkata…
Assalamualaikum,..
mohon share ye.. terima kasih atas perkongsian ilmu..
DLa AMaya berkata…
Waalaikumussalam... bleh je.. afwan, jazzakillah khairan khatira :)
DLa AMaya berkata…
perbezaan ini berlaku ketika perkataan ini dlm jawi.. jika BM tiada masalah... wallahualam.. jika da penjelasan lain jgn lupa share ye :)
Tanpa Nama berkata…
Assalamualaikum. saya mohon share ye..Thanks atas perkongsian ni...sgt membantu..
elin.shazlin berkata…
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=445445805492316&set=a.208668679170031.45057.151864144850485&type=1&relevant_count=1&ref=nf

Wallahualam...
DLa AMaya berkata…
alhamdulillah, alhamdulillah... betul la tu.. wallahualam... seperti ana katakan di atas, dlm jawi ketara prbezaannya, dlm rumi insyaAllah tiada masalah :)

semoga Allah redha :)
elin.shazlin berkata…
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
elin.shazlin berkata…
info terbaru.. in shaa Allah yg diwar-war kan bukan dari Dr Zakir Naik... Wallahualam... maklumat lanjut boleh rujuk url di bawah:-

http://2.bp.blogspot.com/-N--rWcCuLwU/UK0EnbecFyI/AAAAAAAABhQ/ahGPhYmSEL4/s1600/update.JPG

tetapi seperti awak katakan di atas, dlm jawi ketara bezanya, dlm rumi insyaAllah tiada masalah...
DLa AMaya berkata…
ye ukhti, syukran jazilan.. alhamdulillah alhamdulillah.. pembetulan ni semakin berleluasa jadi mmg tugas kita menyebarkannya.. jazzakillah khairan khatira :')
elin.shazlin berkata…
Afwan.. ye btol tu =)
Tanpa Nama berkata…
mohon share info dalam page ni ye..jazakumullah..:)
DLa AMaya berkata…
Assalamualaikum..

Alhamdulillah, bleh ja shbt :')
Nur Syafeeq berkata…
Alhamdulillah bagus apa yang dikongsikan... Jazaakallahu khairan! Dan sy nak tanya apa nama lagu di blog ni.. sedap lah..=)
DLaAMaya22 berkata…
Assalamualaikum shbt..

Alhamdulillah, perkongsian dari saya yg daif jgk.. Masih perlukan bimbingan :')

Wa iyyaki <3

Sayu kan lagu ni, saya pon suka :') Tajuk "Asma Allah" nyanyian Sami Yusuf.
aabir nazil berkata…
Aslm..cume nk tmbh ckit..انشاء الله tak semesti mmberu mkne menciptakan AlLah..ia blh juga bermakna ciptaan AlLah..(idhafah masdar kpd fail)

Catatan Popular