Cinta DUNIA !

Assalamualaikum . .

Tiap-tiap yang berjiwa akan merasakan mati. dan Sesungguhnya pada hari kiamat sajalah disempurnakan pahalamu. Barangsiapa dijauhkan dari neraka dan dimasukkan ke dalam syurga, maka sungguh ia telah beruntung. Kehidupan dunia itu tidak lain hanyalah kesenangan yang memperdayakan.(Ali-‘Imran : 185)
Hdup kta di dunia ibarat kta sdg pmergian, kmudian brkunjung dan hampir dari suatu tmpt menuju tmpt yg laen, hngga tdk trasa bhawa prjlnan yg dikira pnjg itu hnyalah sekilas brlalu sja. Makna dan kesan yg trdpt adalah brgantung dgn apa dan bgaimana ksibukan yg kta lakukan sepnjng diri kta hampir pd saat pmergian itu.

Adalah diri kta, mnusia yg seringkali lupa dgn tujuan dari ujung prjalanan ini, iaitu Negeri Akhirat. Stiap makhluk yg hadir di alam semesta ini cpt maupun lmbt akn kmbali kpd Al-Khaliq. Kta takut apabila setelah pmergian ini, setelah prjlnan singkat ini, tak da makna dan keuntungan lg utk kta, tak ada amalan yg mmberikan barakah dan manfaat, kerana kta trlampau tamak terhadap dunia, terngiur dgn kecantikannya, shingga kta trperdaya dlm ksenangan yg hnya smentara itu.

Ujian dlm meniti khidupan ni harus kta lalui dgn byk brsabar dan mngharap prtolongan, redha dan rahmat dari Allah SWT.

Maka apabila malapetaka yang sangat besar (hari kiamat) telah datang. Pada hari (ketika) manusia teringat akan apa yang telah dikerjakannya, Dan diperlihatkan neraka dengan jelas kepada setiap orang yang melihat. Adapun orang yang melampaui batas, dan lebih mengutamakan kehidupan dunia, maka Sesungguhnya nerakalah tempat tinggalnya. Dan adapun orang-orang yang takut kepada kebesaran Tuhannya dan menahan diri dari keinginan hawa nafsunya, maka sesungguhnya syurgalah tempat tinggalnya. (An-Naazi’at : 34-41)
 Pada hari mereka melihat hari berbangkit itu, mereka merasa seakan-akan tidak tinggal (di dunia) melainkan (sebentar saja) di waktu sore atau pagi hari. (An-Naazi’at : 46)
Sesungguhnya berjayalah orang yang - setelah menerima peringatan itu - berusaha membersihkan dirinya (dengan taat dan amal yang soleh), Dan menyebut-nyebut dengan lidah dan hatinya akan nama Tuhannya serta mangerjakan sembahyang (dengan khusyuk). (Tetapi kebanyakkan kamu tidak melakukan yang demikian), bahkan kamu utamakan kehidupan dunia; Padahal kehidupan akhirat lebih baik dan lebih kekal. (Al-'Alaa : 14-17)

p/s: Semoga kita semua sebagai hambaNya yg mempunyai satu lg destinasi yg Kekal lg Indah dan bakal bertemuNya ditetapkan Iman supaya dijauhkan drp KECANTIKAN DUNIA. Supaya kita semua tdk terlalu mencintai Dunia yg Sementara ini tapi Mencintai AKHIRAT sesungguhNya ianya kekal dan Indah iaitu JannahNya !

Ulasan

Catatan Popular