Kelebihan Bulan Sya'ban


Nabi saw. banyak berpuasa di dalam bulan Sya'ban.


Aisyah r.a berkata: Aku tidak pernah melihat Nabi lebih banyak berpuasa sunat melainkan pada bulan Sya’ban. (Hadis riwayat al-Bukhari)

Dari Usamah bin Zaid katanya: “Aku bertanya Rasulullah SAW: Ya Rasulullah! Aku tidak pernah melihat engkau berpuasa dalam satu bulan berbanding bulan lain seperti engkau berpuasa daripada sebahagian Syaaban. Baginda bersabda: Itulah bulan yang manusia melupakannya antara bulan Rejab dan Ramadan, iaitu bulan yang diangkat amalan kepada Allah , Tuhan semesta alam. Oleh itu, aku suka supaya amalanku diangkat ketika aku sedang berpuasa.” (HR an-Nasa’i dan Ahmad)

Malam Nisfu Sya'ban malam istimewa.

Nabi bersabda, "Allah melihat kepada hamba-hamba-Nya pada malam Nisfu Sya'ban, maka diampuni semua hamba-hambaNya, kecuali orang yang syirik dan yang sedang bermusuhan". (HR Ibn Hibban)

DILARANG berpuasa sunat selepas pertengahan (nisfu) bulan Sya'ban.

Dari Abu Hurairah r.a. bahawasanya Rasulullah SAW bersabda: "Apabila masuk separuh bulan Sya'ban, maka janganlah kamu berpuasa." (HR Abu Daud)

Ulasan

ct berkata…
alhamdulillah, syukur kpd Allah yg melorongkn sy utk singgah ke blog anda. byk plajarn baik yg sy dpt.dlm bbrapa hari ini sy slalu mlawat blog anda, mendgar nama2 Allah dan zikir2 di blog ini menenangkn jiwa sy.trima kasih ya:)smoga Allah mrahmati kamu.
DLaAMaya22 berkata…
Subhanallah ! Syukur Alhamdulillah, dgn izinNya blog sy memberi manfaat kpd shbt.. huhu afwan shbt... syukran jazilan ya, semoga Allah merahmati shbt jgk.. InsyaAllah amin.... :) (salam ukhuwah ya)

Catatan Popular