Keajaiban Istighfar T_T


Bismillahirrahmanirrahim...

Assalamualaikum... Sekadar ingin berkongsi agar sahabat di luar sana mungkin dapat rasa apa yg saya rasa sekarang... Mungkin saya menangis ketika ini tp dgn harapan insyaAllah dgn airmata ini lah memberi kekuatan kpd diri saya utk terus meraih keredhaan dan keampuanan dariNya :'(
 
Ini buku yg saya baru beli, dulu sbnrnya saya tdk minat membaca... Tp hari demi hari umur sudah meningkat, kematian kian mendekat.. Apa salahnya saya mencari ilmu kan? Sedangkan saya terlalu lalai dgn duniawi suatu ketika lalu.. Astaghfirullah :'(

Ya, buku ini hanya RM10 shj.. Mungkin ini yg saya mampu memiliki, insyaAllah akan lebih byk lg buku yg akan saya beli.. RM10 dgn nilai yg kecil tp membari impak yg SANGAT BESAR pd diri kita jd itu lebih bermakna bukan :'(

Setiap hambaNya pasti akan MATI... Masih lalaikah kita semua sampai tdk sedar bahawa kematian kian menghampiri kita? Ajal maut di tgn Allah SWT, tiada siapa yg tahu kecuali Dia.. Tdk lmbt sesaat tdk cpt sesaat.. Siapa kita nak tentukannya.. :'(

Siapa tahu pd hari ini saya akan kembali kpdNya, dgn amalan yg sedikit ini... Ya Allah, belum cukup Ya Allah belum cukup lg utk ku bertemu dgnMu walaupun sesungguh aku terlalu RINDU PDMU YA RABB... Terlalu byk dosaku kpdMu Ya Allah, bukan setakat hari ini, namun sepanjang aku hidup dimuka bumiMu ini selama hampir 23thn.. 23thn aku meminjam nafas nyawa dariMu.. Astaghfirullah,ampunkn aku atas segala dosaku dlm mensia-siakan umur yang dikurniakanMu ini.. :'( 
________________________________________

Dengan izin Allah saya ini berkongsi sedikit apa yg terkandung dlm buku ni.. InsyaAllah jika di beri peluang saya akan berkongsi byk lg.. huhu Actually buku ni byk bg hadis dan nas-nas Al-Quran dari situ kita dpt rasa Allah SWT bercakap direct dgn kita, Rasulullah psn direct kpd kita.. Sgt tersentuh :'(

SURAH ALI 'IMRAN : 133-136

[133] Dan segeralah kamu kepada (mengerjakan amal-amal yang baik untuk mendapat) keampunan dari Tuhan kamu, dan (mendapat) Syurga yang bidangnya seluas segala langit dan bumi, yang disediakan bagi orang-orang yang bertaqwa;

[134] Iaitu orang-orang yang mendermakan hartanya pada masa senang dan susah, dan orang-orang yang menahan kemarahannya, dan orang-orang yang memaafkan kesalahan orang. Dan (ingatlah), Allah mengasihi orang-orang yang berbuat perkara-perkara yang baik;

[135] Dan juga orang-orang yang apabila melakukan perbuatan keji, atau menganiaya diri sendiri, mereka segera ingat kepada Allah lalu memohon ampun akan dosa mereka – dan sememangnya tidak ada yang mengampunkan dosa-dosa melainkan Allah -, dan mereka juga tidak meneruskan perbuatan keji yang mereka telah lakukan itu, sedang mereka mengetahui (akan salahnya dan akibatnya).

[136] Orang-orang yang demikian sifatnya, balasannya ialah keampunan dari Tuhan mereka, dan Syurga-syurga yang mengalir di bawahnya beberapa sungai, mereka kekal di dalamnya; dan yang demikian itulah sebaik-baik balasan (bagi) orang-orang yang beramal.
________________________________________
 
Rasulullah SAW bersabda: 

"Seorang hamba yg telah melakukan dosa kemudian berdoa, 'Wahai Tuhan, aku telah melakukan dosa, ampunilah aku'. Allah SWT menjwb, 'Hambaku meyakini, kalau ia mempunyai Tuhan yg dpt mengampuni dan menyiksa. Sungguh Aku telah mengampuninya jika dia melakukan dosa lg kemudian berdoa, 'Wahai Tuhan, aku telah melakukan dosa, ampunilah aku'." (HR Bukhari, Muslim, Ahmad, Ibn Hibban dan al-Baihaqi)

Maksudnya, selama orang yg berdosa memohon ampun drp Allah, nescaya Dia akan mengampuninya.. [Lihat ! Allah itu Maha Penyayang... Terlalu Sayang akan hambaNya walaupun telah melakukan dosa] :'(
________________________________________

Rasulullah SAW bersabda:

"Tidaklah tergolong orang berdosa, orang yg selalu beristighfar meskipun dia mengulangi perbuatan dosanya sebanyak 70 kali dlm sehari" (HR Tirmizi)

Imam al-Hakim juga meriwayatkan HR Uqbah bin Amir bahawa ada seorang laki-laki dtg mengunjungi Rasulullah SAW 

dan bertanya, "Wahai Rasul, salah seorang dari kami telah melakukan dosa."

Baginda menjawab, "Dosanya dicatat."

Lalu dia bertanya, "Tapi dia telahh memohon ampun drp Allah."

Baginda menjawab, "Orang itu telah diampuni."

Dia bertanya lg, "Orang itu kembali melakukan dosa."

Baginda menjawab, "Dosanya dicatat."

Kemudian orang tadi berkata, "Kemudian dia memohon ampun dan bertaubat lg kpd Allah."

Baginda menjawab, "Orang itu telah diampuni dan diterima taubatnya. Allah SWT tdk akan jenuh memberi keampunan selama hambaNya tdk jenuh atau bosan berdoa." (Al-Hakim)
________________________________________

Abdullah bin Bisr r.a berkata, "Aku mendgr Rasulullah SAW bersabda : "

"Amat berbahagia orang yg catatan amalannya dibanjiri istighfar." (Al-Nasai, Ibn Majah, al-Baihaqi)
________________________________________

Abu Zubair r.a mendgr Rasulullah SAW bersabda : "

"Siapa saja yg ingin catatan amalnya membuatnya bahagia, hendaklah memperbykan istighfar." (Al-Baihaqi)
________________________________________

Dalam al-Quran ada dua ayat yg menerangkan, ketika seorang hamba melakukan perbuatan dosa kemudian membaca dua ayat itu dan beristighfar, nescaya  Dia akan mengampuni dosanya.

Ayat pertama [ SURAH ALI 'IMRAN 3 : 135 ]

Ayat kedua [ SURAH AL-NISA' 4 : 110 ]

Abdullah bin Mas'ud berkata, "Ada empat ayat dlm al-Quran yg sgt aku cintai, berbanding dgn perhiasan dunia yg termahal." Lalu orang-orang bertanya kpdnya, "Apa ayatnya?" Dia menjwb, "Jika orang-orang yg alim melewati ayat-ayat itu, pasti mereka tahu." Mereka bertanya lagi, "Dalam surah apa?" Dia menjawab........

Ayat pertama [ SURAH AL-NISA' 4 : 40 ]

Ayat kedua [ SURAH AL-NISA' 4 : 48 ]

Ayat ketiga [ SURAH AL-NISA' 4 : 64 ]

Ayat keempat [ SURAH AL-NISA' 4 : 110 ]
________________________________________

Hadis Qudsi, riwayat Abu Dzar bahawa Rasulullah SAW bersabda,

"Allah SWT berfirman, Wahai hamba-hambaku, kalian semua pastu berbuat dosa kecuali orang yg telah aku ampuni. beristighfarlah, nescaya Aku akan memberikan keampunan kpd kalian. Siapa saja yg tahu bahawa hanya Akulah Zat Yang mampu memberikan keampunan, hendaklah ia beristighfar, nescaya Aku akan mengampuninya. Aku tdk peduli berapa pun byk dosa yg dilakukan hambaKu. Kalian semua sesat kecuali orang yg telah Aku beri petunjuk. Maka mohonlah petunjuk kpdKu, pasti Aku akan memberinya. Kalian semua fakir, kecuali orang yg telah Aku berikan kecukupan. Maka mintalah kpdKu, nescaya Aku akan mencukupkan keperluan kalian.

Sekiranya orang dlu, yg nanti, yg hidup, yg mati, yg muda, yg tua, yg bodoh, dan yg pntar bersatu dalam makhluk terbaik ( Muhammad SAW) atau terburuk sekalipun (iblis), nescaya tdk akan menambahkan dan mengurangi kekuasaanKu sedikit pun walau sehelai sayap nyamuk. Dan sekiranya mereka semua berkumpul utk meminta apa yg mereka inginkan, nescaya tdk akan menambahkan dan mengurangi kekuasaanKu sedikit pun, kecuali hanya sebatas gambaran salah seorang drp kalian yg melewati tepi laut dgn menceburkan jarum ke dlmnya, kemudian mencabutnya kembali. Aku adalah Zat Yang Maha Dermawan. UcapanKu cukup memberi. Jika Aku menghendaki sesuatu, cukup dgn,'Jadilah, maka terjadilah."

(Ahmad, Tirmizi, Ibn Majah)

p/s: terima kasih kerana sudi membaca,huhu hanya air mata yg membasahi seluruh pp ku :'(

Ulasan

Catatan Popular