Riaknyaaaa

Puasa sunat Syawal sememangnya amat popular di kalangan masyarakat kita hari ini. Dikesempatan ini saya suka menasihatkan semua yang ingin mengamalkan puasa sunat ini agar berhati-hati dari tipu daya syaitan yang kerap berjaya menjadikan seseorang individu yang berpuasa itu bermegah dan riya' dengan amalannya.


Ini kerap terjadi apabila, jika dilihat dari budaya berlumba menamatkan puasa enam sambil menghebahkan kepada rakan-rakan tentang bilangan hari puasanya bertujuan melihat 'sapa lebih hebat?'. Kita bimbang, tindakan ini bakal menghilangkan seluruh pahala puasa sunatnya.



" kau , dah hari ker berapa dah?"


"aku dah 5 hari dah ni"



"esok aku raya (sunat syawal)"



Ini adalah antara kata-kata yang kerap didengari di bulan syawal ini.



Selain itu, satu isu yang kerap ditimbulkan berkenaan hal ini adalah tentang penggabungannya dengan puasa ganti ramadhan dan puasa yang mana satu lebih perlu diutamakan.



p/s: Puasa ganti dan puasa 6 BOLEH digabungkan.. Ketika niat, niat yg wajib terlebih dahulu.. *terpulang kpd individu tersebut



#60 Minit Bersama Ustaz Don Aidilfitri

Ulasan

elin.shazlin berkata…
betol tu... lg satu riak dlm mengerjakan ibadah... skrg ni ade sesetengah org suka sgt post di fb dan twitter tntg ibadah yg dilakukan... contoh ny: " hari ni mengaji..", " baru selesai solat", " nak ke masjid" dan sebagainya...(kdg2 saya pon tk sedar saya terpost begitu.. Astaghfirullah) jika berniat utk mengajak Alhamdulillah.. tp jgn smpai menjadi riak... lebih elok jika di taip " Mari mengaji", " da maghrib, Mari besolat" .. lebih baik pastikan ayat yg digunakan itu lebih ke arah mengajak supaya tk timbulkan sifat riak...Wallahualam.. tapi sesungguh nya Allah lebih mengetahui hati2 kita hambanya lebih dari kita sendiri... Wallahualam... Semoga saya dan kita semua dijauhkan oleh Allah dari sikap riak ni... Amin...

Catatan Popular